fbpx

Rozhodli ste sa predať vašu nehnuteľnosť, zavesili ste inzerát na realitné portály a čakáte, čo sa stane. Telefón začne zvoniť, avšak volajú len realitní makléri. Poriadne si váš byt ani neprezrú, ale už vás tlačia podpísať exkluzívnu zmluvu.
Prečo to tak je, sa dozviete v tomto článku.

Vy o tom však nechcete ani počuť a odmietate čokoľvek podpísať, pretože čoraz častejšie medzi ľuďmi predávajúcimi svoju nehnuteľnosť panuje domnienka, že exkluzívna zmluva s jedinou realitnou kanceláriou vás pripraví o peniaze.

Je to naozaj tak?

Možno ste sa v minulosti stretli s maklérom, ktorý vás pripravil o peniaze pri exkluzívnej spolupráci a už by ste neradi túto negatívnu skúsenosť zažili znovu. Pochopiteľne.

Čo treba urobiť, aby sa nič podobne nestalo?

Treba uviesť na pravú mieru, že pripraviť o peniaze v tomto prípade rozhodne neznamená, že musíte realitnému maklérovi, s ktorým podpíšete exkluzívnu zmluvu dať peniaze alebo že nebodaj predá vašu nehnuteľnosť bez vášho súhlasu.To určite nie!

 

Čo je to exkluzívna zmluva? 

Podpisom exkluzívnej zmluvy dávate realitnému maklérovi na dobu určitú povolenie, aby vašu nehnuteľnosť predával iba on. Dávate mu výhradnú právomoc vás zastupovať pri predaji. Nemôžete ju predávať prostredníctvom iného makléra alebo realitnej kancelárie, či dokonca si ju predávať samy.

V prípade, že si nehnuteľnosť predáte sám bez aktívnej účasti makléra, s ktorým máte zmluvu podpísanú, hrozí vám zmluvná pokuta vo výške dohodnutej provízie.

Podstatou exkluzívnej zmluvy je to, že maklér za každých okolností počas trvania tejto zmluvy svoju províziu dostane, ak sa samozrejme nájde kupujúci a obchod sa ukončí. Z tohto dôvodu dáva väčšina maklérov podpisovať klientom exkluzívnu zmluvu na čo najdlhšie obdobie, veď možno sa mu to za ten rok či dva podarí predať a svoju províziu dostane.

 

Podpísali ste exkluzivku. A čo teraz?

Maklér, ktorý dostal do exkluzívnej ponuky vašu nehnuteľnosť, si ju odfotí (väčšinou je to s mobilom) a v ten istý deň ju zavesí na internet. Prejde prvých pár dní, na obhliadke sa ukáže pár záujemcov, ale žiaden konkrétny kupujúci.

Prejdú týždne, mesiac a vy už pomaličky začínate stresovať, pretože to trvá podľa vás už dlhšie, akoby ste čakali. Maklér je však na počudovanie kľudný, vysmiaty, upokojuje vás že sa nič nedeje, pretože má zmluvu platnú ešte 10 mesiacov.

Každopádne jediné, čo maklérovi v tej chvíli napadne, je nabádať vás, aby ste znížili cenu vašej nehnuteľnosti, pretože je vysoká a záujemcov je málo. Čo urobíte, keď vám predsa radí „skúsený realiťák“?

Neostane vám nič iné, len pristúpiť na zníženej ceny, keďže je vo vašom záujme nehnuteľnosť predať a posunúť sa v živote ďalej. Záujem predať je aj na strane makléra, ale musí to byť stále záujem predať za čo najlepšiu cenu.

A tu sa dostávame k pointe celého článku, a to je vysvetlenie ako vás exkluzívna zmluva môže pripraviť o peniaze. Znížili ste cenu o 5000€ a vaša nehnuteľnosť sa nakoniec predala. Predala sa však o 5000€ menej, ako ste spočiatku chceli.

Bolo však potrebné znižovať cenu? Urobil maklér všetko, čo mal? Možno to znie pre vás veľmi nevýhodne a teraz sa ešte viac bojíte niečo podpísať.

Našťastie sa nájdu aj makléri, vďaka ktorým dostanete niekedy aj viac ako ste chceli 😊

 

Ako vyzerá exkluzívna spolupráca s profesionálom?

Nebojte sa, podpísaná exkluzívna zmluva s profesionálom je pre vás to najlepšie, čo môžete pri predaji urobiť. Musíte však vopred vedieť, s kým zmluvu podpíšete a čo vám táto zmluva má priniesť.

Každého realitného makléra, ktorý robí svoju prácu na profesionálnej úrovni, viete nájsť na internete, preto pre vás určite nebude ťažké vyhľadať si webové stránky maklérov vo vašej lokalite, prípadne facebookovú stránku. Na nej si môžete prečítať všetky referencie od spokojných klientov či službu, ktorú vám konkrétny maklér vie ponúknuť.

Vyberiete si makléra, dohodnete si stretnutie, kde vám predstaví svoju prácu a metódy, ktorými pomáha svojim klientov pri predaji. Ide predovšetkým o marketingové nástroje, ktoré už v dnešej dobe využíva každý špičkový realitný maklér.

Ktoré to sú?

– Príprava nehnuteľnosti na fotenie a video, tzv. home staging,

– Kvalitná videoobhliadka, ktorá ukáže emóciu,

 3D virtuálna obhliadka, ktorá ušetrí váš čas,

– Profesionálne fotografie, ktoré na realitných portáloch vyniknú,

– Pôdorysy, ktoré ukážu presnú dispozíciu,

– Výsledky reklamných kampaní na sociálnych sieťach, ktoré nájdu cieľovú skupinu.

 

Treba povedať, že každá nehnuteľnosť je jedinečná, každého majiteľa motivuje pri predaji niečo iné a právny stav nehnuteľností sa môže značne líšiť. Tieto faktory musí maklér na prvom stretnutí zistiť, aby následne mohol nastaviť predajnú cenu vašej nehnuteľnosti, pripraviť na mieru šitú predajnú stratégiu podporovanú vyššie spomenutými metódami a predstaviť vám ju. Ak ste stotožnený s postupom predaja, ktorý pripravil maklér tak verte, že urobí všetko preto aby naplnil stanovený cieľ. Či už bude cieľom čo najrýchlejší predaj, alebo najvyššia možná suma.

S takýmto maklérom, ktorý s vami od začiatku komunikuje otvorene, ktorý vám ukáže relevantné výsledky jeho práce a ktorému bude záležať na vašej spokojnosti, môžete bez výčitiek svedomia podpísať exkluzívnu zmluvu.

Potom sa už len môžete tešiť na profesionálne odvedenú prácu, ktorá vám ušetrí čas a rozhodne vás nepripraví o vaše peniaze 🙂